dimarts, 29 de novembre del 2016
Altres propostes: jocs d'interior i en la naturalesa
Les dues últimes setmanes hem conegut dos propostes diferents: els jocs d'interior i els jocs en la naturalesa.
Els jocs d'interior ens poden servir quan tingam un espai reduït. A més, hem vist que els llargs desplaçaments no són indispensables en educació física, la relació social existeix de forma semblant. També són pràctiques que poden orientar cap a la interiorització de comportaments responsables cap al consumisme i no són competitives: es pot jugar sense buscar un guanyador final. Per últim i no menys important, aquestes pràctiques poden resultar inclusives per a alguns tipus de diversitat funcional.
Quant als jocs en la naturalesa, permeteixen desenvolupar la intel·ligència motriu al descodificar un espai no conegut i fomenten relacions solidàries al trobar-se en grup en un entorn salvatge. Encara que cal posar atenció en la seguretat i en la organització, poden ser propostes que ajuden al compliment dels objectius de l'educació física i l'esport escolar, com per exemple la cura del medi ambient.
Introduiríeu aquestes pràciques en l'educació física o en la iniciació esportiva? Quins avantatges i desavantatges haveu trobat durant la pràctica?
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Tant els jocs d'interior com els del medi ambient deurien ser una unitat didàctica d'educació física. Aquests jocs, com diu en el text, afavoreixen les relacions socials i aquest és un dels objectius de l'assignatura. Els jocs d'interior es poden utilitzar dies que plou i l'alumnat ha de quedar-se en l'aula. En més de fer una classe teòrica on, fàcilment, la meitat de la classe no atendria, realitzar activitats per fomentar les relacions entre companys, ja que no són competitives, i mostrar a l'alumnat que davant d'un imprevist, sempre es pot trobar una bona solució. Les desavantatges que pots tindre en aquests jocs poden ser la falta de competitivitat, on molts alumnes, inicialment, poden perdre la motivació.
ResponEliminaPer altra banda, activitats en el medi natural, en ser novetat, sempre crea un interés en l'alumnat. En estar en l'aire lliure, l'espai és molt més gran i li dóna una certa llibertat en el desplaçament als xiquets i les xiquetes. Fer activitats en aquests llocs poden involucrar el respecte i el cuidau amb aquests. Afavorix la comunicació i la cognició entre els participants per a idear estratègies i, entre tots, aconseguir l'objectiu. Els desavantatges que pot tindre aquest tipus d'activitats en llocs com estos són que existeix més perill per falta de seguretat, per ser un lloc obert.
Los juegos en el medio natural se han perdido a lo largo de estos años, no solo en el programa de Educación Física sino al propio juego en un medio natural en sí, por la incursión de las tecnologías portátiles en la sociedad y el rápido acceso que han tenido los niños a esta tecnología.
ResponEliminaLas ventajas que hay en este tipo de juegos,es que el medio no está estandarizado, sino que es natural por lo cual los niños y las personas que jueguen en ese medio tiene que tener en cuenta que es un medio imprevisible, por lo que tiene que estar atentos en todo momento.
Los inconvenientes de realizar juegos en este tipo de medios es que las probabilidades de sufrir un accidente son mayores que en un juego de interior, el riesgo de lesión siempre estará ahí pero en ese tipo de terrenos hay más posibilidades, por este motivo creo que el juego en el medio natural cada vez está menos presente en el programa de E.F ya que el profesor tiene que hacerse cargo de la seguridad y vigilancia de los alumnos, y un profesor para una clase de muchos alumnos siempre es complicado la supervisión de estos.
Los juegos de interior en cambio si que están más presentes, ya que normalmente las clases de E.F se hacen dentro de un pabellón, puedes tener un mayor control de los alumnos y puedes realizar muchos juegos en un espacio reducido. Una de las diferencias con los juegos en el medio natral es que al ser en un pabellón la incerteza es menor.
Los juegos de interior y en la naturaleza estan en el currículo de la educación física, pero pocos profesionales la aplican a sus alumnos, ya que como todo, tienen sus ventajas y desventajas.
ResponEliminaAlgunas de las ventajas de los juegos en la naturaleza; valorar l patrimonio natural donde vamos a ejecutar la actividad, el alumnado recibe un mayor conocimiento motriz y perceptivo-motrices, y sobre todo, aumenta el contacto entre profesor/a y alumno/a.
Los inconvenientes; el tiempo es uno de los factores que más influye en la práctica de éstos, el comportamiento del alumnado influye en la práctica de este tipo de juegos, ya que el profesorado no se ve responsable o no quiere hacerse responsable del posible mal comportamiento de su clase en la naturaleza, y por último, el riesgo de sufrir lesiones, ya que la incertidumbre del medio causa peligro al alumnado.
Respecto a los juegos de interior, opino que aporta bastantes más ventajas que los anteriores, ya que las únicas desventajas que encuentro en este tipo de juegos es la poca variedad de lugares donde realizar los juegos y la monotonía del espacio, ya que ésto suele provocar a los alumnos una pérdida de motivación y por lo tanto, mostrar desgana por la asignatura de educación física. Las ventajas son las que han comentado anteriormente mis compañeros, sobre todo el mayor control y seguridad de los alumnos.
En conclusión, los juegos en la naturaleza deberían estar más valorados y más presentes en las clases de educación física porque podríamos aprovechar el espacio exterior y aprender a desarrollar las capacidad físicas y psíquicas en diferentes situaciones y espacios.
Como bien sabemos, estos dos grupos de juegos, los de interior y los de la naturaleza, son una parte fundamental de lo que debería ser el guion correcto de la asignatura de Educación Física. Son unos tipos de juegos diferentes, motivantes y divertidos para el alumnado, en los que se intenta alejar un poco a los niños de la rutina habitual.
ResponEliminaBien es cierto que los juegos de interior sí que están un poco más fomentados, ya que son muy fáciles de realizar, no tienen complicación alguna y pueden servir en cualquier situación ya sea porque está lloviendo y no se puede salir al patio o porque los alumnos están muy alterados y necesitan relajarse. Además, estos juegos ayudan a la cooperación, socialización e integración de aquellos alumnos que no son muy partícipes de las clases ya sea por sus cualidades físicas o por su propio interés.
Y por la otra parte, encontramos los juegos en la naturaleza, que presentan una riqueza enorme en cuanto interacción grupal, diversión y aprendizaje donde el participante se siente parte de una aventura, pero desgraciadamente están perdiendo fuerza. Decimos que se están perdiendo por ciertos motivos como pueden ser por el riesgo de accidente, ya que no se puede controlar la situación ni el entorno y porque cada vez al profesor le gusta menos tener que estar pendiente en tales situaciones de los alumnos, ya que es muy arriesgado llevar a tantos alumnos al aire libre porque no sabes como pueden actuar.
En conclusión y para finalizar, estos tipos de juegos son unos recursos muy aprovechables para las clases de Educación Física integrados en el plan de estudios que deberíamos utilizar de vez en cuando para salir de la rutina, con ciertas precauciones en el caso de la naturaleza, ya que los alumnos lo agradecerán.
Ambdues propostes són correctes i cal realitzar-les en l’Educació Secundària. Però és més fàcil i més còmode únicament optar per utilitzar els jocs d’interior. També les persones amb discapacitat no poden eixir a un entorn obert i perillós on caldria estar 4 o 5 professors vigilant cada pas de l’alumne com ha dit el text anterior. Aleshores els avantatges i desavantatges es compensen unes a altres però són necessàries i es complementen necessàriament.
ResponEliminaEn la naturalesa, augmentem l’espai i per tant l'estratègia com en el joc de buscar la bandera. També augmentem la incertesa i la cooperació entre més companys. Encara que per alguns alumnes les distàncies més llargues poden suposar que es cansen abans i puguen abandonar abans la participació en el joc.
En els jocs d’interior el professor pot controlar a tots els alumnes sense quasi desplaçar-se en l’espai i suposa una tasca més fàcil inclús per a explicar i canviar de joc, on no es perd tant de temps perquè els alumnes estan a prop.
Per tot açò, caldria buscar un equilibri en la relació de jocs d’interior i de naturalesa encara que no siga gens fàcil amb els prejudicis de hui en dia.
ResponEliminaCom bé han estat comentant els meus companys, aquestes dos propostes de jocs, els d’interior i els jocs en la naturalesa, haurien d’estar més presents en les propostes dels professors de secundària, ja que els jocs d’interior, per les seues característiques, les poques complicacions que suposen, el poc perill que desencadenen, sí que es practiquen més, però els jocs en la naturalesa per el contrari, són molt poc utilitzats degut als riscos que suposen.
Actualment i degut a la situació social, l’ensenyança ha patit una sèrie de retallades i com bé ha dit Jordi, cada vegada hi ha més alumnes per classe. Açò influeix en gran mesura en la pràctica dels jocs en la naturalesa, perquè si ja és difícil controlar als xiquets, aquest elevat nombre d’alumnes és un valor afegit. Hauríem de buscar una solució, ja que com vam poder comprovar nosaltres mateixos, aquestos jocs en la naturalesa són molt diferents del que estem acostumats i fan que les ganes, les experiències, siguen totalment diferents. Al ser un espai que no es coneix, els alumnes tendeixen a cooperar, integrar-se i participar molt més en grup del que estan habituats. Estos valors són molt importants i per mitjà d’aquestos jocs podríem fomentar-los més. El desavantatge principal seria el risc que pot suposar aquesta pràctica en xiquets d’eixes edats.
Per a finalitzar, els jocs d’interior normalment s’utilitzen en dies que plou, que no es pot fer una classe normal d’Educació Física i en espais normalment reduïts. En classe vam fer jocs divertits, però el principal problema que veig jo i com bé ha dit algun company anteriorment, seria la falta de competició. Pot ser que aquesta característica faja que alguns alumnes no s’esforcen, no participen, s’avorreixen, etc.
Desde mi punto de vista, la introducción de juegos en espacios reducidos y juegos en la naturaleza debería de ser una práctica obligatoria y se deberían incluir si o si en las clases de Educación Física, aunque por ejemplo, y como bien se ha comentado, los juegos en espacios reducidos se podría decir que ya están incluídos (días lluviosos que no se puede salir fuera o que se debe compartir un gimnasio con otro grupo diferente, lo cual nos deja con la mitad de lo que se suele tener)
ResponEliminaLas actividades que realizamos en aquel parque, lleno de olivos o naranjos, fueron motivantes, divertidas, todo eso a pesar del mlal día que había salido, en el cual acabamos algunos un poco calados,por ello he de decir que para este tipo de actividades es muy importante que el tiempo acompañe, pero ¿que más da?, es natural, siempre y cuando sea seguro salir.
Por otro lado, aquel día que realizamos las actividades los dos grupos, en un mismo espacio, a mi si me pareció bastante divertido, a pesar de la falta de competición, aunque coincido con Javi en que más de uno en este tipo de actividades podría escaquearse y estar 30 de los 50 minutos de una clase de Educación Física sin hacer nada.
Quina gran diferència entre els jocs en l’interior i els jocs en la naturalesa. Jo prefereixo els jocs en la naturalesa, encara que els jocs en l’interior també poden ser molt divertits i interesants. Tots els jocs que nosaltres hem fet en l’interior han sigut molt divertits i ens han aportat moltes coses bones per a la nostra ensenyança, com bé expressa l’entrada del bloc podem observar que es poden fer molts jocs en un espai reduït i amb molta gent. Els jocs en la naturalesa poden ser molt variats i a més ens poden ensenyar a respectar el medi ambient i que podem jugar sense fer mal a les plantes ni als éssers vius, a més a més, quan nosaltres vàrem fer la pràctica en la naturalesa plovia així i tot ens ho vàrem passar d’allò més bé.
ResponEliminaPodem pensar que realitzar activitat física en la naturalesa pot resultar un poc limitant però és tot el contrari, és molt beneficiós i al mateix temps meravellós.
A mi parecer, ambos tipos de juegos ofrecen una amplia variedad de posibilidades en las clases de Educación Física. Los de interior pueden ser muy útiles para los días en los que el tiempo no es favorable para realizar las clases en el exterior, dando muchas posibilidades distintas a las que solemos ver en estas clases. Con esto no quiero decir que sólo sean útiles para reemplazar las clases en los días de mal tiempo. Es más, propondría que estas sesiones se incluyeran entre las sugeridas durante el curso.
ResponEliminaEn cuanto a los juegos en la naturaleza, debo decir que me parecen muy interesantes, ya que provocan otro clima tanto en los niños/as como en el espacio (como es evidente). Ofrecen condiciones y situaciones distintas a resolver entre el alumnado que normalmente no se dan, por ello la riqueza de estos juegos. Es importante tener en cuenta que debido a que el entorno puede ser cambiante, los factores de peligrosidad se incrementan.
Els jocs ambientals tenen com a objectiu crear consciència sobre la importància de cuidar la naturalesa. Jugar a l'aire lliure els oferix un entorn natural, que remarca en el missatge ambiental.
ResponEliminaCrec que sería interessant que els col·legis posaren la possibilitat de fer alguna de les seues sessions d'educació física en la naturalesa, així li'ls oferiria un entorn diferent de l'habitual en l'escola. Entre les característiques d'aquestes activitats podem trobar de molt positives com són la motivació, el incrementen de les relacions entre professor i alumne, l’ensenyança més racional de la naturalessa, la constant cooperació, augment de l'autonomía etc.
Per a realitzar-les és necessari el consentiment previ dels pares, on li'ls informa de l'activitat que es va a realitzar. (Dia, hora i lloc la pràctica). També s'haurà conegut el lloc abans de la confirmació.
A mi em pareixeria una bona proposta la de fer una sessió en la naturalesa, però em fixaria primer que tal es comporta el grup per a saber si es pot confiar a portar-los o no. Si es tracta d'un grup problemàtic crec que podria tindre molts inconvenients degut a la més dificultat per a tindre a tots vigilats durant la sessió. Si es decidix anar,se'ls explicaria abans de l'activitat una sèrie de normes com pot ser l'avís per a reunir-se tots de nou i així que la sessió es realitzara amb el menor risc possible, l'organització és molt important.
Cal pensar que en l’entorn en què realitzarem les activitats no està dissenyat per a la màxima seguretat, per això, s'haurà de prestar atenció contínuament per a evitar lesions, per no pedre l’orientació, etc.
I recordar que tenim tota la responsabilitat del grup i la nostra labor com a coordinadors i observadors és fonamental durant tota la sessió.
Hola a tots i totes. Actualment, els jocs d'interior predominen sobre els jocs de la naturalesa. Això és degut a que els jocs de naturalesa comporten un perill important de cara el professor, perquè els jocs són en espais grans on no poden tindre controlat a tot l'alumnat. En canvi, els jocs d'interior són en espais reduïts on tenen a la vista a tots els xiquets i xiquetes i és molt més complicat que ocórrega alguna desgràcia.
ResponEliminaA part dels desavantatges que hem vist dels jocs al medi ambient respecte als jocs d'interior, hi ha diferents avantatges. Al ser més grans els espais i ple d'obstacles (arbres, arena, pedres, etc.) podem realitzar jocs molt més divertits on hi ha un elevat grau de llibertat, per tant els alumnes mostraran una gran motivació. A un espai d'interior, potser que als xiquets i xiquetes els falte motivació perquè els jocs es realitzen en un espai monòton i xicotet.
En conclusió, pense que els jocs de naturalesa hauríen d'estar més presents a les classes d'Educació Física encara que siguen més perillosos. Els jocs d'interior els guardaria per a quan fa mal oratge i no és pot eixir fora, per tal d'evitar una classe teòrica on els alumnes no mostren el mateix l'interés que jugant.
Sin ninguna duda intentaría utilizar los dos tipos de juegos, sobre todo intentaría organizar una clase para realizar juegos en la naturaleza, ya que son muy ricos en todos los aspectos, y en la mayoría de institutos predominan los juegos de interior o los más natural que se hace es realizar la clase en el patio del colegio.
ResponEliminaLos juegos de interior sin duda tienen la gran ventaja de que si se te presenta un mal día, puedes realizar una sesión igual de divertida i entretenida. Pero tampoco estaría bien abusar de ello, ya que por lo general aunque no haga mal tiempo ya se realizan clases en interior, puesto que es más cómodo porque te quitas una gran responsabilidad y ajetreo de justificantes de los padres, por eso creo que tendríamos que intentar cambiar este punto de vista y no tener miedo de realizar clases en la naturaleza.
Respecto a las experiencias de las sesiones realizadas, me gustó hacer una sesión en la naturaleza, ya que es más entretenido y divertido al cambiar mucho el campo de juego, y por otro lado también tuvimos la mala suerte de que hiciese mal tiempo y nos mojamos un poco, eso en alumnos de primaria y secundaria, se tendría que tener más cuidado y con que este nublado ya no arriesgarse a que los alumnos cogiesen resfriados.
En resumen no dejaría de utilizar los dos tipos de prácticas, tanto en interior como en la naturaleza, ya que las dos aportan cosas muy positivas para el aprendizaje y la diversión a la hora de la clase d educación física.
Bona vesprada. Primerament m'agradaria dir que, per a mi, aquest tipus de jocs els introduiria dins d'un concepte d'Educació física més que d'iniciació esportiva. Pense que tant les activitats en la natura com les d'interior, són activitats que ens ajuden a conéixer i ens fan veure com reacciona el nostre cos dins dels distints espais esmentats, com s'adapta a les distintes característiques de cada entorn; fet que pense s'allunya duna iniciació esportiva pròpiament dita.
ResponEliminaLa sessió d'exterior em va paréixer de molta utilitat. Vam poder apreciar distintes situacions de joc: terreny banyat, terreny sec, obstacles naturals, desnivells, etc. Aquestes característiques afavoreixen l'aprenentatge corporal i l'adaptació d'aquest als distints entorns. Altres aspectes a destacar podria ser l'atractiu que provoca aquest tipus de sessió, ja que és molt diferent de les realitzades normalment i aquest punt pense que fa augmentar l'interés. Com a aspecte "negatiu" sols podria afegir el que ja s'ha dit, cal tindre molta cura de tots els participants perquè els entorns oberts són més perillosos, i cal demanar un cert tipus de compromís als alumnes de cara a l'activitat perquè respecten tot el que se'ls diga.
Fixant-me en les sessions en espais tancats, són les que estem més habituats a fer. Són bones per a treballar més el companyerisme i el treball en equip, ja que l'espai és més reduït. Són més controlades i, si volem, menys exigents físicament. L'inconvenient a destacar seria la monotonia de l'espai i terrenys de joc, molt més controlables.
Per finalitzar afegir que estic totalment d'acord en la pràctica d'aquest tipus de sessions un poc més alternatives. Es podrien emprar més sovint dins de les classes d'educació física, ja que són molt beneficioses per a l'aprenentatge.
Bona vesprada. Primerament m'agradaria dir que, per a mi, aquest tipus de jocs els introduiria dins d'un concepte d'Educació física més que d'iniciació esportiva. Pense que tant les activitats en la natura com les d'interior, són activitats que ens ajuden a conéixer i ens fan veure com reacciona el nostre cos dins dels distints espais esmentats, com s'adapta a les distintes característiques de cada entorn; fet que pense s'allunya duna iniciació esportiva pròpiament dita.
ResponEliminaLa sessió d'exterior em va paréixer de molta utilitat. Vam poder apreciar distintes situacions de joc: terreny banyat, terreny sec, obstacles naturals, desnivells, etc. Aquestes característiques afavoreixen l'aprenentatge corporal i l'adaptació d'aquest als distints entorns. Altres aspectes a destacar podria ser l'atractiu que provoca aquest tipus de sessió, ja que és molt diferent de les realitzades normalment i aquest punt pense que fa augmentar l'interés. Com a aspecte "negatiu" sols podria afegir el que ja s'ha dit, cal tindre molta cura de tots els participants perquè els entorns oberts són més perillosos, i cal demanar un cert tipus de compromís als alumnes de cara a l'activitat perquè respecten tot el que se'ls diga.
Fixant-me en les sessions en espais tancats, són les que estem més habituats a fer. Són bones per a treballar més el companyerisme i el treball en equip, ja que l'espai és més reduït. Són més controlades i, si volem, menys exigents físicament. L'inconvenient a destacar seria la monotonia de l'espai i terrenys de joc, molt més controlables.
Per finalitzar afegir que estic totalment d'acord en la pràctica d'aquest tipus de sessions un poc més alternatives. Es podrien emprar més sovint dins de les classes d'educació física, ja que són molt beneficioses per a l'aprenentatge.
Bona vesprada a tots. Des del meu punt de vista i compartint amb el que han dit els meus companys, els jocs de naturalesa estan perdent protagonisme al món de l'Educació Física degut als inconvenients de perillositat, responsabilitat per part del professorat i seguritat. D'altra banda, els jocs d'interior cada volta estan siguent més utilitzats com a recurs fàcil de dur a terme.
ResponEliminaEls jocs de naturalesa ofereixen una amplia gamma de jocs, posibilitats i diversió per a l'alumnat ja que al media natural tenim un alt grau d'incertesa i poden influir i ser partíceps dels jocs altes coses que no siguen les persones que juguen. En vista de la riquesa d'aquestos jocs, nosaltres com a futurs professors d'Educació Física hem de fomentar aquestes pràctiques al aire lliure. Pense que el verdaderament important és l'educació dels xiquets i per això els hem d'oferir i buscar totes les alternatives posibles per a que practiquen tot tipus de joc. En canvi, els joc d'interior els deixaria per a quan les condicions climatològiques no ens deixaren dur a terme els jocs de naturalesa. També intentaria millorar i actualitzar els jocs d'interior per a que no foren aborrits per als xiquets i no perderen la motivació.
En conclusió, els dos tipus de jocs sobre els que tractem tenen avantatges i inconvenients, però els professors o futurs professors som els que hem d'adaptar aquestos joc per als xiquets i hem d'estar continuament renovant-los i millorant-los per a no caure en la monotonia i sobretot, per a que els xiquets continuen aprenent i divertint-se.
Desde mi punto de vista, creo que tanto los juegos de interior como los juegos en la naturaleza deberían estar incluidas dentro tanto de la educación física como en la iniciación deportiva, principalmente la práctica de juegos en la naturaleza, ya que desde mi punto de vista, aunque ambas prácticas pueden ser muy nutritivas para el alumnado, los juegos en la naturaleza pueden serlo mucho más.
ResponEliminaEn el caso de los juegos de interior encontramos las ventajas de que se suelen ser juegos sencillos en los que pueden participar todo tipo de alumnos que además de no necesitar de mucho material se pueden hacer en sitios pequeños y días de mal clima.
Sin embargo, desde mi punto de vista, son juegos que pueden llegar a hacerse monótonos y que no son tan entretenidos como lo pueden ser otros.
En el caso de los juegos en la naturaleza, sus ventajas desde mi opinión son que motivan más al alumnado al estar en sitios más abiertos, pueden llegar a enseñar valores al alumnado relacionados con el medio ambiente y son más divertidos
Al igual que los anteriores, estos tienen sus inconvenientes. El principal inconveniente es que hay muchos factores que el profesor no puede controlar que pueden arruinar una sesión de juegos en el medio ambiente, como el clima.
A pesar de sus inconvenientes, como ya he dicho anteriormente, en mi opinión tanto los juegos en el interior como los juegos en la naturaleza deberían estar incluidos tanto en la educación física como en la iniciación deportiva.