dijous, 13 d’octubre del 2016
Jocs alternatius
Les dues últimes sessions les hem dedicades als jocs alternatius, pràctiques diferents a les convencionals com el futboltenis, pinfubote, colpbol, bijbol, touchbol, ultimate, intercrosse... Si mireu el PDF de l'aula virtual sobre jocs i esports alternatius i recordeu la vostra experiència en les sessions: per a què seria recomanable utilitzar aquests jocs des d'un punt de vista educatiu?
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Bona vesprada, en primer lloc que cal remarcar que estos jocs o esports alternatius sorgiren a l’àmbit educatiu gràcies a uns seminaris que es van fer a Espanya als anys 90, els quals tenien com a intenció renovar els programes d’Educació Física escolar i fer veure als alumnes que l’esport podia ser per a tots, per tant pense que són ideals per a ser practicats en escoles de primària i instituts de secundària on hi ha xiquets i xiquetes de diferents característiques.
ResponEliminaEn segon lloc, remarcar que els materials utilitzats en aquestos jocs o esports, són barats i assequibles, cosa que és interessant en estos temps de crisis. Estos jocs i esports també afavoreixen el medi ambient en estos temps tant difícils en els quals hi ha tant de fem, ja que els materials que utilitzen poden ser reciclats o reutilitzats, com vam veure en classe quan vam construir el stik o “cross”.
Per a finalitzar i com a xicotet resum, estos jocs o esports serien perfectes per a treballar en l’escola de primària i en l’institut de secundària ja que posseeixen una característica, que pot ser que siga la més important, i que és la de buscar la participació i cooperació de tots llevant importància a la competició.
Pense que els jocs alternatius son recomanables des d´un punt educatiu perquè avui en dia la majoria dels xiquets (malgrat la crisis) tenen pràcticament de tot, cosa que fa uns 40 anys no passava. Es important educar-los que no fa falta tindre molts joguets, mòbils, tabletes ... per a passar-s´ho bé i amb aquests jocs els ensenyem que amb quatre materials reciclats poden arribar inclús a passar-s´ho millor que amb els millors videojocs. I el més important, ensenyar-los a reciclar com bé ha dit el meu company Javi , ensenyar-los a fabricar ells utensilis per als jocs amb materials reciclats i fer-los comprendre que comprar sempre el material provoca molts residus que es s´aboquen al medi ambient per parts de les fabriques i fomentar una actitud crítica envers aquest fet.
ResponEliminaBona vesprada a tots i a totes, estic d’acord amb el que han comentat els meus companys Rafa i Javi. Els jocs alternatius son una eina diferents per a atraure l’atenció dels alumnes i intentar socialitzar a aquells que tenen més complicada la relació amb els seus companys, ja sigui per que no estan en un bon estat físic o per que no tenen les ultimes botes de Cristiano o Messi. Per mitja d’aquests jocs aïllem als alumnes de les pràctiques comunes a les classes d’Educació Física i despertem la curiositat d’altres pràctiques menys conegudes per a ells, cosa que posa en marxa la seua imaginació per a inventar noves variants d’un dels llocs alternatius que hagen practicat o per a adaptar-lo a les circumstancies de cada moment, ja que no es el mateix jugar a classe on el professor pot facilitar cert material, que jugar a una plaça on tenen que adaptar-lo al context que es doni en eixe moment i inclús modificar-lo a meitat pràctica per que algun element hagi pogut canviar.
ResponEliminaHola, estic totalment d’acord amb els meus companys. Els jocs alternatius ens ofereixen una mescla de diferents esports, una variant de l’implement utilitzat en un esport concret o una diversificació de les regles. Podem imaginar que la gran majoria de nens i nenes juguen a futbol, a tenis, a bàsquet, a vòlei,...però que passa quan combinem dos esports diferents, amb unes regles definides, i a més, canviem alguna característica essencial de l’esport original? Que l’enriquiment que reben els alumnes es molt gran, ja que primerament han d’adaptar el patró motriu d’un esport al joc alternatiu, codificant contínuament, sobretot al principi, les noves regles i treballant la part cognitiva per tal d’adaptar-se al joc alternatiu el més ràpidament possible.
ResponEliminaSóc jocs que a tots (o quasi) els agrada practicar, ja que són molt divertits, i tal vegada en “l’esport/esports original/s” no siguis tan hàbil, però en el joc alternatiu sí ho sigues.
Los juegos alternativos,antes de nada quería decir que son extremadamente divertidos, ya que son unos juegos que no sueles practicar ya que son desconocidos y al ser novedosos y alejarse de los deportes como fútbol, basquet, tenis...creo que gustan a todo el mundo, además son unos juegos que no se necesitan una gran variedad de material, ya que con lo poco que se tenga se podrían adaptar para poder realizarse sin ningún problema,a parte este tipo de juegos tiene pinceladas de varios deportes y un reglamento bastante abierto por lo que cualquier persona los podría realizar.
ResponEliminaEstos juegos nos permiten enseñar a los niños que no hace falte tener, por decirlo de alguna manera de mucho dinero o material para poder practicarlos, que con lo que se disponga en clase y con imaginación se pueden realizar. Además de como siempre el carácter lúdico y socializador que deben de tener los juegos.
Son unos juegos que recomendaría a todo el mundo que prácticaran alguna vez,se lo pasarán tremendamente bien.
Una manera d'aplicar a les classes d'E.F. la creativitat i la imaginació per a fabricar materials, recursos, per poder jugar a algun esport on és necessari un aparell característic d'aquest és la introducció dels jocs alternatius. Aquests jocs estan creats per a facilitar la participació de tots els membres d'un grup i donar més varietat a la pràctica. Ensenya als alumnes a utilitzar materials d'objectes que es llancen al fem en donar-los una utilitat, és una forma de reciclar i que aprenen que tot material pot ser reutilitzables per a qualsevol finalitat.
ResponEliminaPer altra banda, en ser uns jocs adaptats per falta de recursos, són, també, adaptables a les capacitats dels participants. Molts d'aquests jocs no depenen de la capacitat física dels participants, per tant, afavoreixen la igualtat entre ells.
Són jocs que garanteixen una bona formació per a l'alumnat gràcies a la seua necessitat d'obtenir idees per crear allò que necessitem mitjançant objectes que s'hi poden trobar per casa. Aprofitar qualsevol material i trobar-li una nova finalitat reutilitzant-lo i reciclant-lo.
Sempre s'ha dit que allò diferent ens atrau. Els jocs alternatius, són una eina molt interessant a l'àmbit educatiu, perquè trenca amb allò tradicional, i per tant, ens crida l'atenció i l'interès tant dels més menuts com dels majors.
ResponEliminaSón recomanables a les escoles, pel seu caràcter motivador, pel foment a la cura de la natura quant als materials utilitzats, etc com be han dit els meus companys. Però principalment m'agradaria destacar dos dels motius que en la meua opinió són molt importants. Per una banda, pel seu caràcter inclusiu, ja que atén a les diferències individuals i fomenta la diversitat, aspecte que hui en dia un poc oblidat en les pràctiques docents. D'aquest mode es fomenta a l'aula un clima de companyerisme entre l'alumnat, evitant crear possibles conflictes que podrien sorgir en la pràctica d'esport tradicional. I en segon lloc, perquè no sols es treballa les habilitats motrius, sinó que també desenvolupen la seua imaginació, creativitat, autoestima...
Tot açò augmentarà la motivació de l'alumnat per aprendre, no obstant, m'agradaria remarcar el paper del professorat, ja que te una gran responsabilitat. Ha d'haver un gran grau d'implicació a l'hora de buscar activitats innovadores. Sense ell , els jocs alternatius no poden funcionar, ja que és una peça clau en el procés educatiu.
Podem utilitzar-los com una eina socialitzadora perquè no fomenta al màxim la competitivitat. Són jocs pocs coneguts que la majoria no tindrà una habilitat exquisita en el joc i per tant seran més igualats i més divertits per a tothom.
ResponEliminaPer finalitzar com han dit els meus companys, el material és fàcil d’utilitzar i molt combinable i lliure de fer modificacions de la manera que més ens agrade.
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaMi visión respecto a los juegos alternativos es muy positiva, ya que su objetivo principal, generalmente, es facilitar la
ResponEliminaparticipación de todos y dar más variantes de práctica,es decir, uno de los valores que vamos a encontrarnos en estos tipos de juegos es la inclusión de cualquier niño/a. Una de les razones por las cuales los juegos alternativos aportan una visión positiva a las clases de educación física, es por el material que empramos para llevar a cabo diferentes juegos. Podemos hacer actividades diferentes con poco espacio de instalaciones. Además, ayuda a la influencia que pueda tener la edad y el sexo, ya que podemos realizar multitud de juegos sin que influya en estos. Por último, favorece a la cura del medio ambiente, ya que utilizamos materiales con objetos reutilizados, y son materiales baratos y asequibles para la disposición de cualquier niño/a.
Pues respondiendo a la pregunta el post, creo que estos juegos son los más recomendables en las clases de EF y posiblemente en escuelas multideportivas, ya que la cooperación predomina sobre la competición. Este es un tema que ya se ha tratado en una entrada anterior, cooperación vs competición.
ResponEliminaAdemás, son muy interesantes porque también incluyen el uso de material alternativo, por lo tanto parte de la sesión se destina a la elaboración de un material, que visto desde otro punto de vista puede que sea una pérdida del poco tiempo dentro de una clase de EF, pero también es una práctica muy fructifera.
He de decir que quizás estos juegos y deportes sean los que deban de sustituir a los deportes dentro del curriculum de EF.
Hola a tots i totes. Pense que els jocs alternatius són molt interessants i hauríem de dur-los més a terme en les classes d'Educació Física sobretot per als més xicotets. Són jocs que simplement amb material reciclat o reutilitzat ja siguen botelles de tota classe o paper de diari, poden arribar a ser molt divertits i entretinguts. Ens aprofiten també per a ensenyar als alumnes a reciclar, cosa que en aquestos temps és tan important. A part de conscienciar-los per a cuidar el medi ambient a través d'aquest tipus de joc, hem d'aprofitar per fer-los donar-se compte que no fa falta un aparell com és l'ordinador o la televisió per passar-s'ho bé, o comprar-se un joc que val "x" diners, sino que en un poc de material que hi ha per casa li pot valdre per divertir-se inclús més que en les situacions anteriors.
ResponEliminaEls jocs alternatius, són jocs poc coneguts per la majoria de la gent, i per tant, poc jugats i tractats, això significa que la gent pot estar més integrada i pot jugar amb igualtat de condició ja que són menys practicats. A més a més, aquest jocs utilitzen un material reciclat i això afavoreix al mateix temps al medi ambient que en aquest temps es bo conscienciar als xiquets i a part utilitzes una part de la classe per fer l’utensili que vas a utilitzar, com vam fer nosaltres, i t’ensenyes moltes coses a més de com jugar i les regles del joc.
ResponEliminaA part, són jocs molt divertits fora d’allò comú i aleshores molt atractius i per als xiquets poden ser molt correctes per a l’ensenyament de certs valors mitjançant la diversió amb els amics.
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaDesde un punto de vista educativo, los juegos alternativos se utilizan principalmente para la integración de niños a los que les resulta más complicado practicar un deporte. También me apasionan debido al material que se utiliza en estos juegos, ya que con cualquier cosa puedes montarte un juego divertidísimo.
ResponEliminaEstos juegos también pueden ayudar a conocer y entender mejor las habilidades y los conceptos de un tipo de deporte, o para practicar un movimiento táctico de algún deporte de una forma diferente para que no se haga aburrido.
Debido también a que se utiliza todo tipo de material, concienciamos a los alumnos al reciclaje y a la reutilización.
Finalmente podemos decir que estos juegos también nos enseñan muchos valores, ya no solo de los juegos y del deporte sino también para el día a día.
A cerca de los juegos alternativos puedo decir, basándome en la experiencia vivida en clase, que son unos juegos que dan lugar a la diversión sin intentar provocarla (como todo objetivo de un juego). No obstante, con este tipo de juegos se puede recurrir a utilizar un material diferente y que no suele ser visto en las clases de educación física, hecho que hace mucho más novedosa y atractiva la práctica.
ResponEliminaEn una de las sesiones que me tocó realizar en clase, utilicé junto a mi grupo materiales reciclados para llevarla a cabo. Con esto comprobamos que no es necesario disponer de un material muy elaborado para hacer que los niños/as disfruten del juego.
Els jocs alternatius són aquells en què s'utilitzen materials reciclables i que es creen com a disjuntiva als esports ja instaurats.
ResponEliminaMoltes vegades són rebutjats en les classes d'educació física pel fet que es pensen que els jocs alternatius són una pèrdua de temps o una simple distracció i es conformen en realitzar activitats que ja són conegudes pels alumnes i que han donat resultats.
Crec que jocs recomanables des d'un punt de vista educatiu perquè ajuden a aconseguir una idea del joc assequible i positiva, gràcies a què els recursos per a la seua pràctica són econòmicament i generalment elementals.
Un altre gran avantatge és que no fa falta d'un nivell d'execució alt per a poder practicar-los promovent així una major participació (són fàcils d'aprendre i de practicar). La seua originalitat també és una característica important que els fa més atractius i són una ferramenta educativa on se'ls ensenyen jocs amb materials que ells mateixos poden construir.
En conclusió, estos jocs aporten innovació educativa en la nostra àrea de coneixements i que tenen importancia en tots els aspectes dels seus continguts. Per tant, si volem créixer com a professors hem d'estar oberts a tendències renovadores que permeten l'evolució i la novetat didàctica.
Els jocs alternatius són aquells en els que s’utilitza qualsevol material reciclable per a dur a terme. Són jocs diferents a la resta ja que tenen un fàcil accés a causa de la ràpida improvisació que podem fer per a començar a jugar-los en qualsevol aula d’EF.
ResponEliminaAquests jocs serien recomanables des d’un punt de vista educatiu ja que són molt enriquidors per als nostres alumnes. Podem ensenyar-los la possibilitat de crear o començar a jugar a qualsevol joc d’aquest tipus amb poc material i/o un material reciclable que podem tindre fàcilment al nostre abast. Els costos que suposaria la creació d’aquestes ferramentes de jocs seria quasi nul, cosa que sona molt atractiva per als xiquets, ja que no disposen de diners fàcilment. També el accés a aquests jocs seria molt ràpid, ja que simplement hem de crear prèviament el nostre material i després posar-nos a jugar. El fet que cada alumne faça el seu propi material, ens fa apreciar més la cura d’aquest i que puguen valorar més aquest tipus de jocs. Per últim, pense que són recomanables perquè són jocs diferents als esports tradicionals, açò provocaria un augment de motivació per part dels alumnes i, sobretot, dels menys hàbils ja que podrien veure’s més capaços de tindre èxit en les execucions.
Los juegos alternativos son aquellos que utilizan todo tipo de materiales reciclabes(cartón, madera, plástico, latas,..) para la fabricación de los utensilios que se usan durante este tipo de práctica.
ResponEliminaLa utilización de este tipo de actividades, y con lo cual este tipo de materiales podrían aportar a los alumnos una serie de valores relacionados con el cuidado del medio ambiente. Además de servir para que los niños de edades más pequeñas aprendan a darle importancia a las cosas que tienen, especialmente a aquellos que están consentidos.
Para finalizar, me gustaría resaltar la gran idea que tuvieron los compañeros que montaron la sesión de juegos alternativos que consistía en que los propios alumnos al inicio de la sesión debían fabricar sus utensilios para la sesión con materiales reciclabes.