dimarts, 6 de setembre del 2016

Benvingudes i benvinguts

"És un fenomen estrany. Les activitats que desencadenen una autèntica passió entre els nens i susciten els esdeveniments més seguits a nivell mundial, en altres paraules, els jocs i els esports, són menyspreats paradoxalment per investigadors i educadors" (Lèxic de praxiologia motriu, Parlebas 2008). Per a què una assignatura al voltant del joc al grau de ciències de l'activitat física i de l'esport?

19 comentaris:

  1. Buenas tardes, aquí dejo mi opinión en cuanto a la pregunta que nos propusiste el Martes por email (Per a què una assignatura de joc educatiu? Els jocs (com els que hem de presentació) aporten plaer? Són tots iguals? Aporten plaer a tot el món de la mateixa manera? El plaer és l'única rao per a utilitzar el joc i l'esport des d'un punt de vista educatiu?) :

    Desde mi punto de vista, los juegos sí que son capaces de aportar placer a las personas. Ya que no todos los juegos son iguales, no todos los juegos pueden aportar placer de la misma forma (eso sin contar que un juego puede aportar placer o no dependiendo también de la persona que lo juegue y de sus gustos). Pienso que el placer no es la única razón para utilizar el juego y el deporte desde un punto de vista educativo, sino que también son importantes los valores (sociales, psicológicos, físicos,..) que pueden inculcar en el alumno.
    Para finalizar, creo que una asignatura de juego educativo en la carrera que estamos cursando puede servir para conocer qué tipo de juegos y cómo podemos usar esos juegos en el mundo de la educación, además de conocer los valores que pueden transmitir.

    ResponElimina
  2. Com bé ha dit el nostre company José Vicente a la seua publicació, una assignatura com aquesta serveix per a conèixer els diferents tipus de jocs que existeixen i els diferents valors que transmeten.
    Com bé sabem, molts de nosaltres, encara que a dia de hui no ho tenim del tot clar, ens dedicarem a l'ensenyança i l'educació de xiquets i xiquetes. Encara que hi ha investigadors i educadors que menyspreen els jocs i esports com a mitjans educatius com diu Parlebas, tots nosaltres som conscients de l'enorme importància que poden prendre aquestes activitats en la formació i desenvolupament, tan físic com psicològic com social, en xiquets d'aquestes edats. A més, no sols podrem fer servir els coneixements que tindrem sobre els jocs a l'escola, també els podrem utilitzar a campaments o fins i tot als clubs on molts de nosaltres participem com entrenadors i educadors. Es per això que considere interessant una assignatura com aquesta dins del grau que estem estudiant, tant per a aquells que continuen en la docència com per a la resta que d'altra manera continuen treballant amb xiquets.

    ResponElimina

  3. En el sistema capitalista en el qual vivim hui en dia on prima el ser el millor i guanyar en tots els aspectes de la vida, els jocs poden tindre un efecte molt positiu en l’educació dels més petits. Els jocs t’ensenyen que no sempre pots guanyar i que el teu rival potser és millor que tu. Acceptar-ho i aprendre a seguir avant, ens pot ajudar en totes les facetes de la vida en què vivim. L’assignatura s’anomena joc educatiu i no joc competitiu, crec que cal recalcar-ho. Jo puc jugar a bàsquet sense ser competitiu o sent competitiu, l’enfoque que li done en teoria no hauria de desviar-nos de l'objectiu final que és divertir-se fent una activitat física saludable que ens agrada. Per això l’educació en els més petits és fonamental per a poder ensenyar-los a través dels jocs a respectar als companys, al contrari o l’arbitre, que desgraciadament hui en dia no ho hem aconseguit encara en molts clubs o associacions.
    A mi no m’agrada guanyar per damunt de tot, preferisc perdre però tenint una bona actitud i fent que tots els xiquets juguen un mínim de temps més o menys equilibrat.

    També els jocs cal saber ensenyar-los, dirigir-los i modificar-los per a traure el màxim profit possible d’una classe curta com puga ser els 55 minuts que els professors disposen en l’educació secundària obligatòria. Per això crec que aquesta assignatura ens pot aportar molt a la nostra formació com a persones i estudiants.

    ResponElimina
  4. Aquesta assignatura es importan per a coneixer numerossos tipus de jocs, a banda de diferenciar-los i saber utilitzar-los cada un d'ells en el moment corresponent.
    Pense que els jocs si que poden aportar plaer, a banda de diversió, seguretat i confianÇa amb els companys com es el cas de l'ultima classe on eren jocs de presentació on la gent anava soltant-se i sentint-se mes segura.

    No tots el tipus de jocs aporten plaer desde el meu punt de vista ja que en cada joc podem buscar un objectiu diferent.
    Cada joc pense que pot aportar mes plaer o menys depenent la persona que estem referint-nos, ja siga per el seu caracter, edad o forma de ser. A banda del plaer tambe podem utilitzar el joc per a multituts de raons, com per exemple socialitzar-nos, respetar mormes i respecte alscompanys.

    ResponElimina
  5. Des del meu punt de vista, el joc sempre ha de ser educatiu, ens transmiteix uns valors que sense practicar cap tipus de jocs o esports s'aprenen, perquè posant-los en pràctica es com arriben a nosaltres realment aquests valors, normalment acompanyats d'experiencies viscudes participant en jocs.

    Per altra part, opine que no tots els jocs son iguals, es a dir, que tots no aporten plaer, almenys per a mi, perquè cada persona es diferent, per exemple, als tímids no els agrada fer jocs de presentació i sempre intentaran camuflar-se.

    El plaer és una raó molt important per a transmitir un joc educatiu, perquè les coses que es fan en plaer no son difícils de fer, aleshores hi ha que trobar jocs on tots participen per igual amb ganes i així poc a poc anar aprenent els valors educatius d'aquests jocs.

    Aquesta assignatura es molt important al nostre grau perquè com he dit abans cadascú té diferents gustos i es important conèixer les estratègies d'aquesta assignatura per a transmitir correctament els valors educatius.

    ResponElimina
  6. En primer lugar, pienso que la asignatura de juego educativo nos va a servir mucho como futuros docentes, entrenadores o animadores. Seguro que nos permite conocer un amplio repertorio de juegos, los cuales podremos utilizar adaptándolos a quien los impartimos.

    En mi opinión, no todos los juegos son iguales ya que cada uno puede tener unas normas o un objetivo diferente y dentro de los cuales podemos actuar como compañeros, adversarios…
    En cuanto a lo del placer que aportan los juegos, estoy de acuerdo en que dependiendo de las personas que ofrecemos el juego les puede ser de mayor o menor agrado, pero ahí debe ser fundamental nuestro papel como educadores. Donde partiremos de un “juego base” y del cual podemos sacar infinidad de modificaciones siempre buscando la diversión de los participantes por conseguir el objetivo que se propone el juego. Por experiencia propia se que no siempre lo que nos preparamos sale tal y como queríamos, pero bueno en la práctica es donde verdaderamente nos damos cuenta de si hay algo que cambiar y es nuestra obligación dedicar tiempo a planificar los entrenamientos y rectificar posibles errores para cada vez ser más creativos y completos ajustándonos al máximo a quien entrenamos.

    Y, por último, pienso que el placer que sientan los jugadores dentro del juego o el deporte es muy importante y como he dicho creo que es lo que debemos intentar conseguir, pero teniendo en cuenta unos valores que nos permitan que además de disfrutar viendo como se lo pasan bien, disfrutemos más viendo cómo se nutren inconscientemente de acciones positivas para su educación y su día a día fuera del deporte. Por tanto, el placer no es la única razón para realizarlo.

    ResponElimina
  7. Bueno antes de todo quería marcar la diferencia entre juego y deporte.
    Un juego es una actividad física lúdica a la cual podemos modificar sus reglas o sus normas y en la cual se pirática algún tipo de destreza o habilidad. Y como bien han dicho mis compañeros en sus comentarios hay muchos tipos y tienen una gran importancia para el desarrollo social de las personas.

    En cambio un deporte es una actividad o ejercicio físico que tiene un reglamento establecido y no se puede modificar, en el que también se muestran una serie de habilidades.

    Esta asignatura es muy importante, ya que el juego es una perfecta herramienta educadora, que nos servirá como instrumento educativo, gracias a los diferentes tipos de juegos que existen.
    Ya que nos permitirá que los niños colaboren entre ellos para alcanzar un determinado objetivo, piensen y se ayuden mutuamente para logralo. Y sobre todo lograr el objetivo principal del juego que es que las personas se divierten.

    A parte los juegos trasmiten una serie de valores sociales, físicos, psicológicos…

    En mi punto de vista creo que hay pocas herramientas educativas como los juegos/deporte que puedan aportar tanta serie de valores.

    ResponElimina
  8. Buenos días compañeras y compañeros, en primer lugar, me gustaría dar mi opinión acerca de la finalidad de esta asignatura. Creo que es importante que conozcamos el significado o la definición de la palabra “juego” y que aprendamos a diferenciarla de la palabra “deporte”, así como es necesario descubrir los aspectos y valores tanto positivos como negativos que el juego educativo puede aportar a nuestro propósito de enseñar y educar.

    Parece que todo el mundo tiene clara cuál es la finalidad de los juegos deportivos: divertirse y enseñar. Pero, ¿todos los juegos divierten y aportan una enseñanza al mismo tiempo? A lo largo de la historia ha habido autores que han considerado estas características indispensables en la definición de juego. Desde mi punto de vista todos los juegos educan, ya sea a nivel social, psicológico, motriz, físico… Sin embargo, no todos los juegos divierten a aquellos que lo están practicando, y es algo que considero imprescindible en un juego. En sus inicios, el juego era un acto espontáneo y voluntario, por lo tanto divertía a sus practicantes, de lo contrario, éstos dejarían de practicarlo. Sin embargo, hoy en día todos hemos observado, en una clase de educación física, el típico partido de baloncesto en el cual solo participan los chicos, ya sea porque no se la pasan a las chicas, porque estas no muestran interés o por ambas cosas. Así pues, en este tipo de situaciones hay niños y niñas que no se divierten y pienso que esto podríamos cambiarlo modificando el juego.

    Y es que creo que no todos los juegos son iguales. Ya autores como Caillois, Wallon o Piaget crearon diferentes clasificaciones para los juegos, y cada tipo de juego transmite unos valores y unas enseñanzas. Por ejemplo, en un juego de competición (agon) puedes enseñar los valores relacionados con la rivalidad. Sin embargo, practicando juegos de cooperación transmites valores similares a nivel educativo, y favoreces la diversión y participación de todo el grupo.

    Como futuros profesionales de la educación física, debemos de conocer esta variedad de juegos y aprender a utilizarlos en las situaciones que lo requieran, ya que tendremos un papel fundamental en la educación de muchos niños y niñas.

    ResponElimina
  9. El joc està creat per a una finalitat, crear plaer i diversió a l’hora de practicar-lo. Aquesta és la finalitat que diria la gent en general. L’assignatura de joc educatiu ens orientarà i ens informarà sobre el ampli significat de la paraula joc. Per tant, aquesta asignatura ens servirà per a conèixer amb profunditat la finalitat del joc a l’educació i el seu significat per aplicar-ho quan utilitzem els jocs per a ensenyar i aprendre.
    Per altra banda, hi ha jocs que possiblement no aporten plaer i diversió a tots. Cada joc té unes característiques i aquestes característiques moltes vegades no gaudeixen d’afavorir a tots els participants per la necessitat de habilitats físiques, mentals, rapidesa o coordinació on alguns xiquets careixen. Per tant, acabe de contestar que tots els jocs no aporten plaer a tot el grup i que hi ha jocs molt diferents.
    Finalment, el plaer no és l’únic motiu pel qual s’utilitzen els jocs i l’esport des d’un punt de vista educatiu ja que l’esport gratifica favorablement a l’esportista a l’hora d’estudiar i se li aplica un joc per donar-li un toc de diversió. La utilització d’aquests dos conceptes per a l’ensenyança dels alumnes a absorbir coneixements els ajudarà en benefici d’ells i del seu procés d’educació i formació.

    ResponElimina
  10. Bona vesprada a tots, aquesta es una bona qüestió que inclús a dia de hui deu ser resolta per a poder donar la importància que mereix una activitat tan banal com es el joc dels nens.
    Abans d’argumentar el per què la designació d’aquesta assignatura al grau de CAFE, anem a parlar de què és el joc.
    Fent una recerca rapida trobem aquestes definicions:

    1- Activitat que es realitza generalment per divertir-se o entretenir-se i en la qual s'exercita alguna capacitat o destresa.
    2- Activitat recreativa física o mental en què competeixen dues o més persones sotmetent-se a unes regles.

    Tenint en compte aquestes definicions podem argumentar que aquesta assignatura es necessària de cara a les eixides professionals enfocades sobre tot al tracte amb els nens. Aquets per mitja d’aquesta acció, la de jugar, desenvolupen capacitats, destreses i estratègies, necessàries per al dia al dia, per lo qual podem dir que el joc es com una preparació del nen per al dia a dia, sense oblidar-nos de la segona definició on afegim una de les claus de la societat, les regles, per mitja dels jocs els nens aprenen que no poden fer el que vulguin, tenen que adaptar-se a lo que el joc(societat) els demana.

    ResponElimina
  11. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  12. Buenos días, me gustaria opinar sobre las preguntas que fueron propuestas en clase, y tengo algunas opiniones en común con mi compañero Josevi,¿Para qué una asignatura de juego educativo?, ¿Los juegos aportan placer a todos por igual?, y por último, ¿El placer es la única razón para utilitzar el juego y el deporte desde el punto de vista educativo?

    En primer lugar, ¿Para qué una asignatura de juego educativo? Como profesionales de la educación física, nosotros debemos adentrarnos en todas las maneras posibles de educar a los niños de una forma diferente a la resta de profesiones dedicadas a la educación. Una de ellas es el juego educativo, una asignatura que es bastante importante para familiarizar a los niños con el deporte, además que el juego es fundamental para el desarrollo de cualquier persona, el juego desarrolla tanto fisicamente como psicológicamente , y por encima de estas dos, el desarrollo social que lleva a cabo.

    En segundo lugar, ¿Los juegos aportan placer a todos por igual? En mi opinión, no todos los juegos aportan placer ni lo hacen por igual. No todos los juegos significan lo mismo para una persona, es decir, para unos niños de 5 años un tipo de juego puede ser alucinante y les encanta, pero a su vez, si un adolescente lo lleva a cabo puede parecerle infantil e incluso aburrido. Además, no tiene la misma repercusión en uno mismo, ya que para uno un tipo de juego puedo aportarle muchas cosas positivas, pero mientras tanto, a otro puede aportarle experiencias negativas.

    Y para finalizar, ¿El placer es la única razón para utilizar el juego y el deporte desde el punto de vista educativo? No creo que el juego sea solo un instrumento educativo, bajo el punto de vista de los profesionales de la educación puede ser que solo sea visto como educativo, pero bajo el punto de vista de los niños, adolescentes, etc puede ser interpretado como un medio para relacionarse con sus compañeros y divertirse.

    ResponElimina
  13. En principi, quan ens referim al joc pareix ser que sols ens venen imatges de nens jugant i divertint-se en qualsevol lloc i de qualsevol forma. Però, per què no relacionem aquest també als majors? Pot ser, en la societat actual on la gent adulta té unes obligacions i unes responsabilitats pensem que el joc es una pèrdua de temps i no ens aportaria res. I, aleshores, per quina raó deuria de ser important el joc? En la meua opinió, el joc deuria d’estar més valorat tant per la gent professional de l’AF com per investigadors ja que pot ser un utensili essencial per a la iniciació esportiva de qualsevol persona, tant de menuts com de majors.

    És important saber utilitzar el joc perquè aquest ens aporta plaer i pot provocar que qualsevol persona major, que haja volgut iniciar-se a l’esport ja siga per millorar la seua salut o qualsevol altre factor, continue aquesta iniciació esportiva per el simple fet de que li agrada.

    Aquesta assignatura té molta rellevància perquè cada vegada hi ha més menuts que no practiquen ningun esport i nosaltres, com a professionals de l’AF, podem, a partir del joc i del plaer que aporta aquest, produir que aquests xiquets puguen iniciar-se a l’esport de manera continuada.

    A més a més, el joc també pot ser una ferramenta per a educar als xiquets des de ben menuts. El joc ens pot aportar valors importants que hem d’anar adquirint conforme anem fent-se majors. Valors com la amistat, la tolerància, la responsabilitat o el respecte són alguns dels que podem inculcar a la societat a partir d’aquest.

    Per tant, pense que una assignatura al grau de CAFE al voltant del joc és necessària perquè aquest es un bon utensili per a la iniciació esportiva i per a educar.

    ResponElimina
  14. En la meua opinió, hem d'aprofitar a l'àmbit educatiu els jocs, ja que són una gran ferramenta per a transmetre valors positius als més menuts. Com bé han dit els meus companys, la majoria de nosaltres serem professors d'Educació Física i tindrem a mans nostres molts xiquets i xiquetes. Aquesta assignaturà serà la que ens permeta conéixer els tipus de jocs, així com els diferents valors que podem adquirir de cada un i per últim com ensenyar-los als alumnes de la forma més correcta.

    Hem de ser conscients que tot allò que els trasmetem als nostres alumnes serà molt important per al seu futur. Valors personals, com són la creativitat, diversió, o humiltat; pero sobretot valors socials, ja siguen el respete, la cooperació, treball en equip, convivència o companyerisme, seran valors que podem extraure d'un simple joc o esport. Ensenyar-los a guanyar però tambe a perdre, ja que saber perdre s'ensenya perdent. Cal recalcar que allò important no és guanyar sino haver lluitat; i que mai es perd, perquè les derrotes estan per a corregir errors ensenyant-nos d'ells. Una manera d'aprendre que desgraciadament molts investigadors o educadors menyspreen.

    En conclusió, aquesta assignatura és indispensable en el nostre grau, ja que com a futurs educadors, hem de tenir clar com ensenyar-los jocs i dirigir-los, amb la finalitat de transmetre valors i actituds que d'aquests podem extraure.

    ResponElimina
  15. Hola a tots i a totes, bona pregunta de perquè el joc a aqueta carrera, tots hem sigut nens i inclús de ben majors hem utilitzat el joc per relacionar-nos uns amb altres, és ben important saber com devem utilitzar aquest concepte quant tractem amb persones. Aquesta assignatura ens serveix de gran ajuda per fer veure als nois i noies que el joc no és simplement per passar una bona estona al parc, ja que aquest ens transmet uns valors per a la vida, uns valors de respecte als companys, de companyerisme, d’humanitat i una infinitat més.
    A més a més, com molts de nosaltres ens dedicarem a l’ensenyança a través del joc i l’esport, podrem adonar-nos-en que és important i que no devem de menysprear aquest àmbit com molts altres fan, infravalorant aquest camí de l’educació, ja que aquest és un bon camí, ja que ens pot oferir gran quantitat d’ensenyament i educació.

    ResponElimina
  16. En mi opinión creo que esta pregunta solo se la debería de hacer la gente que no está interesada en la actividad física ni en el deporte, pero gente como nosotros que estamos estudiando este grado y nos queremos dedicar profesionalmente al mundo de la actividad física y el deporte no deberíamos de hacerla.
    El juego es el primer medio para aprender cualquier habilidad motriz, para aprender a relacionarse con la gente sin vergüenza y pasándoselo bien, de aprender que conductas son correctas y no son correctas. Si repaso mi infancia (educación infantil) la mayoría de cosas que recuerdo son juegos que utilizábamos para aprender más fácilmente las cosas, bien implicando la actividad física o no.
    Por eso creo que en el ámbito del deporte y de la actividad física no nos tendríamos que preguntar ¿Por qué juegos? Deberíamos de tenerlo asumido solo en el momento que sabemos que queremos dedicarnos a este mundo.

    ResponElimina
  17. El joc, a banda de la seua part lúdica i diferenciadora, és una eina fonamental en l'ensenyament i aprenentatge des de ben menuts. Per mitjà dels jocs, es poden transmetre actituds i característiques que els llibres no ens poden donar, com són el companyerisme, el treball en equip (que necessitarem en un futur), una certa condició física necessària en la nostra vida, capacitats cognitives i de reacció, i sí, per què no? El simple fet del joc, de jugar, de diversió i de temps lúdic a banda d'ensenyador i socialitzador. El joc, des de menuts, és la forma més simple d'ensenyament i de transmissió de coneixements, aplicable a una gran varietat d'àmbits i societats. Per aquests diversos motius pense que aquesta gent que diu que els jocs no serveixen per a res, que són simplement jocs i no es pot extraure res d'ells, estan equivocats.

    ResponElimina